Riddah

Hadith :
Dari Ibnu Abbas r.a katanya:”Bahawa rasulullah S.A.W bersabda:”Sesiapa yang menukar agama Islamnya maka hendaklah kamu membunuhnya.”

(Jamaah kecuali Muslim)



Huraian
1. Setiap muslim wajib menjaga imannya dari sebarang i’tiqad, perkataan atau perbuatan yang menyebabkan rosaknya iman dan Islam.
2. Riddah maksudnya berbalik menjadi kafir setelah beragama Islam dan orang yang melakukannya dinamakan murtad. Perbuatan ini adalah sekeji-keji kufur kerana orang yang murtad berlainan hukumnya daripada orang-orang kafir lainnya pada beberapa perkara tertentu.
3. Untuk itu orang murtad tidak harus dibiarkan dalam keadaan ‘riddahnya’ melainkan pihak yang berkuasa hendaklah menyuruhnya kembali bertaubat dan memeluk Islam. Jika ia enggan, hendaklah dikenakan hukuman bunuh.
4. Hukuman tersebut sekali-kali tidak bertentangan dengan ‘dasar kebebasan beragama’ atau dasar ‘tidak ada paksaan dalam agama’ sebagaimana yang disebutkan dalam al-Quran kerana ia tidak tidak ada kaitan langsung dengan persoalan murtad.
5. Sedangkan maksud ‘tidak ada paksaan dalam agama’ itu ertinya ialah bahawa orang-orang Islam tidak boleh sama sekali memaksa orang-orang kafir memeluk Islam kerana hakikat iman serta kesudahannya yang baik dan hakikat kufur serta akibatnya yang buruk terserah kepada manusia memilihnya setelah disebarkan dakwah islamiyah kepada mereka.
6. Manakala murtad pula bermakna seseorang itu telah melakukan jenayah yang menghina Islam dan itu merupakan contoh yang buruk bagi orang lain yang mungkin akan terpengaruh dengan dakyahnya. Hal ini tentunya akan menimbulkan fitnah kepada Islam.

Tiada ulasan: