Bertamu


Hadith :
Dari Abu Syuraih al-Khiz’iy r.a katanya: Rasulullah SAW bersabda: ”Bertamu (menziarah) itu tiga hari; dan selebihnya siang mahupun malam. Tidak halal bagi seorang Muslim menetap di rumah saudaranya sehingga saudaranya itu berdosa kerananya. Para sahabat bertanya:” Bagaimana caranya dia berdosa?” Jawab baginda:”Orang itu menetap di rumah saudaranya, padahal saudaranya itu tidak mempunyai apa-apa lagi yang akan dihidangkan (diberikan) kepada tetamunya itu.”

(al-Bukhari)



Huraian
1. Saling ziarah- menziarahi antara satu sama lain akan dapat merapatkan lagi tali persaudaraan. Malah kehadiran orang yang berziarah (bertamu) itu membawa rahmat kepada tuan rumah dan apabila tetamu tersebut meninggalkan rumah maka mereka akan membawa keluar dosa-dosa ahli rumah.
2. Sebagai tuan rumah, setiap tetamu haruslah dilayan dengan penuh hormat, dihidangkan dengan makanan yang bagus (mengikut kemampuan) dan beramah tamah dengan penuh kemesraan.
3. Manakala sebagai tetamu kita haruslah menghormati dan memahami adat (etika) ketika bertamu seperti memilih masa yang sesuai, memastikan percakapan tidak menyakiti hati tuan rumah, tidak meninggikan suara sehingga mengganggu ahli rumah yang lain yang hendak tidur dan sebagainya, tidak melakukan perkara-perkara yang tidak disukai oleh tuan rumah, tidak berbual terlalu lama sehingga mengganggu masa tuan rumah (terutama jika kita tahu dia mempunyai tugasan lain yang perlu diselesaikan) dan tidak merungut disebabkan kekurangan yang tidak mampu disediakan oleh tuan rumah.
4. Sesudah bertamu, sepatutnya ucapkanlah terima kasih di atas segala layanan yang telah diberikan. Bersalaman sebelum berpisah di samping mengucap kata-kata yang disukai oleh tuan rumah dan yang paling penting hendaklah sentiasa menjaga rahsia (jika ada) sama ada yang berkaitan dengan diri tuan rumah, rumah ataupun ahli rumah yang lain demi mengelak terjadinya perbalahan dan permusuhan.

Tiada ulasan: