Salam Kata Pengantar~... (^_^)

Assalamualaikum wa rahmatullahi wabarakatuhu,



Kepada rakan-rakan, sahabat handai, pengunjung setia dan saudara serta saudari sekalian. Terima kasih diatas kesudian anda meluangkan masa bagi melawati laman 1HIDAYAH.blogspot.com ini bagi bersama mendapatkan ilmu dan pengetahuan serba sedikit tentang hadis sahih dari Junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W.


Saya sekali lagi bagi pihak penulis utama mengucapkan ribuan terima kasih diatas sokongan anda menjayakan program ini. Sebagai penulis kedua, saya amat berharap kepada anda supaya tidak letih dan jemu bagi mengejar kejayaan dunia dan akhirat supaya kita sentiasa didalam rahmat keberkatannya didalam kehidupan yang serba mencabar pada hari ini.


Saya juga ingin bersama mengajak anda menggalakkan setiap dan segala pengetahuan islam ini disebar terus menerus agar ianya tidaklah ditinggalkan sekadar penulisan sahaja. Ia adalah sebuah ilmu pengetahuan yang cukup mendalam dan ianya juga menjadi inspirasi kehidupan yang lebih harmoni dan aman.


Bagi setiap manusia yang hidup pada zaman ini, tanggungjawab dan kesibukan menjadi isu utama bagi mereka sebagai beban yang menganggau fikiran dan hak asas kehidupan harian. Sehinggakan mereka lalai dan sanggup meninggalkan segala tanggungjawab sebenar sebagai seorang hamba Allah. Bagi kehidupan seperti saya, ini tidaklah menjadi satu isu harian malah ianya menjadi sebuah tanggungjawab yang lebih berat yang perlu ditangani oleh setiap insan yang hidup pada zaman ini.


Kejatuhan moral dan akhlak adalah sebuah bebanan yang cukup besar bagi mereka yang menjaga kepentingan hak agama dan kehidupan yang sempurna dan baik. Tidak salahlah jika menjadi sesebuah perkara itu secara sedar atau tidak disedari. Malah lebih teruk lagi apabila kita mendapati bahawa yang tergolong didalam aspek ini adalah salah seorang dari ahli keluarga itu sendiri.


Tanggapan ini telah pun terjawab dan sudah mempunyai jawapan yang cukup sempurna didalam Agama Islam. Sebagai rujukannya adalah seperti contoh Hadis Rasulullah dan Al-Quran Karim. Mengapa perlu kita menuding jari kepada pihak-pihak tertentu sehingga menjadi perbalahan dan pergaduhan. Seharusnya perkara ini dilihat dahulu sepertimana didalam hadis Rasulullah S.A.W yang bermaksud :


“Sesungguhnya apabila manusia melihat manusia lain melakukan kezaliman lalu dia tidak melarangnya, (maka dikhuatiri Allah akan menimpakan azab-Nya secara umum tanpa ada yang terselamat sama ada yang melakukan kezaliman atau yang melihatnya tanpa mencegahnya.”


Abu Daud dan at-Tirmidzi


Masih diantara kita yang tidak memikirkan tanggungjawab mereka dalam mengatasi masalah ini, ada diantaranya malu untuk bertindak dewasa setelah mengetahui bahwasanya mereka mempunyai tanggungjawab yang penting dalam menjaga seisi kehidupan yang mereka tanggungi. Bukanlah niat saya untuk menyinggung, tetapi masaalah ini seharusnya dipelajari dari kecil dan ianya akan terbentuk apabila tiba zaman dewasanya.

Itulah yang berkaitan dengan hadis diatas. Maksud saya, membendung dan mempelajari serta mengajari sewaktu dari permulaan pembentukan keluarga. Salah dari isinya adalah silap dari pokoknya, dan bagaimana ia dijaga. Fikir-fikirkanlah perkara ini sedalamnya bagi mereka yang waspada dan ingin melakukan perubahan untuk masa hadapan.


Sesudah mencuba pasti akan melihat perubahannya. Tetapi kadang-kadang ada diantara kita yang cuba ingin melihat ia berubah sekelip mata, sedangkan bayi yang baru cuba berjalan masih lagi mencuba dengan beberapa percubaan yang pasti akan keletihannya.


Dimanakah permulaan dewasa seseorang manusia itu jikalau dilihat dari aspek umur dan kategori. Bagi seorang lelaki, umurnya dikira dewasa sejak ia pandai melihat akan keburukan dan kebaikan lalu dibezakannya. Bagi seorang wanita dewasa apabila kematangan pendiriannya menjadi dua, malu untuk melakukan dan bijak untuk memilih.


Aspek ini juga dipandang dari segi psikologinya yang dilihat secara rawak di Malaysia. Bagi sesetengah penduduk di negara ini masih lagi jahil dalam pemilihan jalan hidup mereka yang sebenar. Bukanlah niat saya untuk berkata begitu, tetapi jika nak dibandingkan dengan Indonesia juga Australia, kita tidaklah begitu besar dan rakyatnya juga tidaklah mencecah berbilion penduduk seperti di Amerika dan negara yang lain tidak termasuk Brunei dan Singapura bagi negara yang terhampir.


Nilai kehidupan agama kita sepatutnya diselarikan sehingga majoriti dari kita menjadi lebih sepadan dan memahami kehidupan sebenar itu dengan lebih teliti dan terbuka. Supaya tidaklah berlaku disini pertikaian fahaman dan perbalahan pengasingan (agama, bangsa dan mentaliti).


Jadi dengan ini, ayuh bersama kita menegakkan yang hak dan yang terbaik bagi pemikiran dan pandangan masyarakat. Kerana jika kita masih lagi memihak kepada yang bukan hak, kita masih lagi dalam keraguan dan ketakutan. Kerana yang hak itu tidak pernah menjuruskan manusia itu kepada kebatilan dan kejahilan.


Sekian, terima kasih diatas kesudian anda membaca sedikit sebanyak perangsang dari saya.


Dengan itu apa yang baik itu adalah dari-NYA, dan yang kurang itu adalah dari kesilapan saya sendiri. Harapan saya sebagai penulis, bersamalah menjayakan setiap program amal kebaikan supaya kita dapat bersama berkongsi kejayaan didunia dan diakhirat sana.


Wassalam...


Yang tulus,


PENULIS Ke-2

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

salam...
zaman sekarang memang zaman keruntuhan moral...
tapi tiada insan yang bangun membela umat islam...seperti palestin...
adakah kita lemah dengan hanya melihai seagama dengan kita ditindas?
malahan ramai umat islam yang murtad...
mungkin disebabkan fektor iman..
namun relakah kita melihat ianya berlaku?
namun,ramai yang beragama islam tapi melakukan maksiat..
bagaimana kita nak selamatkan umat islam yang lena dihanyut duniawi???