RUGINYA TANGGUH KERJA, BANYAK ANGAN-ANGAN

Islam memberi perhatian terhadap amalan seseorang dan cara membahagikan masa seperti yang dipesan menerusi hadis Rasulullah SAW yang bermaksud: “Sebaik-baik manusia diberi umur panjang dan baik pula amalannya. Dan seburuk-buruk manusia yang diberi umur yang panjang tetapi buruk pula amalannya.”


Dalam al-Quran banyak ayat menceritakan mengenai waktu. Bahkan, berkali-kali Allah SWT bersumpah atas nama waktu, misalnya pada awal surah Al-Ashr, Al-Lail dan Adh-Dhuha. Ini menunjukkan betapa penting waktu dalam kehidupan manusia.
Maka tidak hairan apabila Islam mengingatkan umatnya mengenai waktu solat wajib lima kali sehari semalam. Ini belum lagi digalakkan supaya menghidupkan waktu sepertiga malam terakhir dan waktu dhuha.
Mengingati pentingnya waktu, kita harus bertanya sejauh mana komitmen kita terhadap waktu. Apabila kita termasuk orang yang meremehkan waktu, tidak kecewa waktu terus beredar tanpa berusaha meningkatkan kualiti diri, maka bersiap-siaplah untuk kecundang dalam kehidupan.
Harus diingat kita bergerak bersama waktu. Setiap kali menarik nafas dan hari berganti minggu, kita akan semakin hampir dengan kematian. Alangkah ruginya jika terlalu banyak keinginan, angan-angan dan harapan tetapi tidak diimbangi peningkatan kualiti diri.
Mereka yang bersungguh-sungguh mengisi waktunya dengan kebaikan, nescaya Allah SWT akan memberikan yang terbaik kepadanya.
Keberkesanan penggunaan waktu dipengaruhi keterampilan kita dalam membahagikan masa. Ada hak untuk belajar, bekerja, berkeluarga, beribadat dan muhasabah diri. Semuanya harus dibahagi secara adil. Sibuk dan hebatnya belajar tanpa disertai istirahat dan ibadat misalnya, akan hanya mendatangkan masalah.
Hakikatnya ada satu kebiasaan yang merugikan dan menghambat keberkesanan waktu yang kita miliki, iaitu suka menunda atau menangguhkan kerja. Ada yang mengatakan menunda pekerjaan itu baik, padahal tabiat menunda kerja itu boleh mengundang pelbagai masalah.
Dalam setiap waktu ada kewajipan yang harus kita tunaikan. Jika kita menunda waktu maka pekerjaan lain pasti akan menyusul sehingga bebanan semakin banyak. Akhirnya, banyak tenaga, waktu dan biaya terbuang dan menjadi sia-sia selain memungkinkan muncul rasa enggan mengerjakannya.
Fikiran juga menjadi tidak tenteram kerana kerja terpaksa dibuat terburu-buru hingga hasilnya tidak seperti yang diharapkan. Kuncinya, kita harus memfokuskan dulu potensi dan masalahnya, lalu bergerak dengan acuan itu. Kemudian kita disiplinkan diri menjalankannya kerana ramai yang hanya pandai merancang tetapi kurang bijak melaksanakannya.

Haji Yaakob Ha
Seri Kembangan, Selangor.
Sumber: Milenia Muslim
Keluaran September 2009 (thn.7) Bil.85

Tiada ulasan: