Mengerjakan kewajipan


Hadith :
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: ”Usaha yang halal adalah suatu yang fardhu selepas fardhu-fardhu yang lain.”

Riwayat at-Tabrani dan al-Baihaqi



Huraian
1. Minat untuk mempelajari sesuatu bidang kemahiran merupakan usaha yang terpuji kerana ia adalah daripada keharusan yang mesti diceburi bagi mendapatkan ilmu.
2. Agama Islam dengan prinsip-prinsipnya yang syumul dan syariat-syariatnya yang sempurna memandang mulia terhadap satu-satu pekerjaan dan memuliakan para pekerja serta usaha yang dikerjakan oleh seseorang untuk mendekatkan diri kepada Allah S.W.T .
3. Demikian pula Islam amat membenci orang yang malas dan suka membazirkan masa tanpa melakukan apa-apa pekerjaan (menganggur). Apalagi sekiranya ia menyalahgunakan konsep tawakkal dengan berserah bulat-bulat kepada takdir Allah tanpa berusaha sedikitpun serta hanya meminta rezeki dengan mengharapkan pertolongan orang lain (meminta sedekah). Sebaliknya seorang Muslim itu hendaklah berlumba-lumba untuk mengerjakan kebaikan dan jangan sekali-kali menjadi beban ke atas orang Islam yang lain.
4. Sesungguhnya amatlah rugi bagi seseorang yang kosong hidupnya (tidak bekerja) untuk dunia dan tidak juga beramal untuk akhirat.

Tiada ulasan: